Drammen Havn i stor utvikling – øker kapasiteten

Det er ikke så lett å se med mindre man er på Holmen, men den siste tiden har det skjedd mye på Drammen Havn. De siste fem årene er det investert omtrent 500 millioner kroner i oppgradering av vei, vann og avløp, ny kai og på utfylling av fjorden.

Tekst: Kine Myrvold Olsen Foto: Tom Atle Bordevik/Drammen Havn

Arne Fosen, havnedirektør
Arne Fosen, havnedirektør

Når Drammen Havn fyller igjen fjorden for å få bedre plass, fører det også til at Drammen vokser fysisk. De bruker stein fra ulike tunnelprosjekter til dette – så lenge steinmassene oppfyller de strenge utslippskravene for bruk i fjorden. 

– Vi har fylt igjen ytterst på Holmen, der det tidligere var en kai. Der ligger det masser fra blant annet den nye vanntunellen i Oslo. Samtidig har vi anlagt en ny kai, slik at vi fortsatt har den samme kapasiteten på anløp som tidligere, sier Arne Fosen, havnedirektør ved Drammen Havn. 

Bygger ny vei 

I 2025 avsluttes arbeidet med å bygge nye veier og forsterke vann- og avløpssystemet. Havnen får i tillegg bedre strømtilførsel. Sentrale deler av dette gjøres i samarbeid med kommunen. Strømforsyningen er i samarbeid med Glitre Nett. 

– På ettersommeren vil også en ny hovedvakt, inngangen for alle som skal inn på havna, være på plass. Den blir liggende ved den nye veien, sier han. 

De siste fem årene er det investert omtrent 500 millioner kroner i oppgradering av kai, vei, vann og avløp, samt utfylling av fjorden. Det er mulighet for å fylle ut ytterligere 80–90 mål av fjorden, men dette ligger langt frem i tid. 

Bilhavn 

At Drammen Havn er Norges bilhavn, er det ingen tvil om. I 2024 kom det 116.000 biler via båt til Drammen, noe som utgjør en markedsandel på 75 prosent. 

– Nå bygger Møller et nytt anlegg hos oss, og de flytter etter hvert sitt mottak fra Oslo til Drammen. Når dette er på plass, er målet vårt å ha en markedsandel på 90 prosent, sier Arne. 

Selv om det er biler vi hører mest om, er det mer enn det som fraktes til og fra havna. Felleskjøpet laster korn fra de store siloene på Holmen over på båter. Drammen Havn sender også pellets til Danmark, og bitumen, en tungtflytende asfaltmasse som må holde 160 grader for å forbli flytende, oppbevares i beholdere her før den fraktes videre. Det ankommer også flere båter ukentlig med containere fylt med ulike varer. I alt anløp 406 båter Drammen Havn i 2024. 

– Noe fraktes videre med lastebil, og noe med tog. Det går et jernbanespor helt ut på havna. Togene herfra går oftest til terminalen på Alnabru for å koble på andre tog, men noen går direkte til Bergen og Trondheim, sier Arne. 

– At vi har en bilhavn av denne størrelsen i Drammen, gir mat på bordet til mange i nærområdet vårt

Skaper ringvirkninger 

Mange ulike virksomheter har kontorer på Holmen, og til sammen jobber omtrent 1000 personer i disse bedriftene. I tillegg skapes det ringvirkninger med rundt 2500 arbeidsplasser i nærområdet – spesielt knyttet til det store bilmottaket. 

– At vi har en bilhavn av denne størrelsen i Drammen, gir mat på bordet til mange i nærområdet vårt. For eksempel har både RøhneSelmer og Tesla etablert store mottakssentre på Lierstranda og i Kobbervikdalen. Vi antar at de ikke ville gjort dette dersom bilene deres hadde blitt fraktet til en annen havn enn Drammen, sier Arne. 

Det forplikter å være en så stor havn. Administrasjonen i Drammen Havn AS sin jobb, er å legge til rette for at disse aktørene kan drifte på en god måte ved at vedlikeholdet er på plass og at de fortsetter å utvikle havna.  

– Biler trenger plass, og vi må sørge for at bedriftene på Holmen får de fasilitetene de trenger, sier han. 

Han påpeker også viktigheten av veiforbindelsen til Drammen Havn. I dag er det to veier inn og ut av havna, hvorav den ene går via Holmenbrua. 

– Vi jobber med politikerne for å få oppgradert Holmenbrua. Forbindelsen mot Bragernes-siden av elva er viktig for hele bytrafikken. Tilstanden på brua i dag bekymrer oss, og med ytterligere vektbegrensninger vil det bli mye trafikkaos. Da blir enda flere av trailerne til og fra Holmen tvunget til å velge Bangeløkka, som allerede har køproblemer, sier han. 

116.000 biler i året taler for seg selv. Det tilsvarer 2000 biler hver uke – og mange av disse skal fraktes videre med lastebiler.